CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

kengkawan ~(*w')~

MimPi iNdaH c PontiLanak

MimPi iNdaH c PontiLanak
Patterned Text Generator at TextSpace.net

Saturday, August 28

Ramadhan dan seOrang AKU…

Ahlan Wa Sahlan.. SALAM 1MALAYSIA.. Cewah

Hari ini, 28hb Ogos 2010 bersamaan 18 Ramadhan 1431H. Waktu sekarang, 2.36 p.m. – waktu Malaysia (merujuk kepada jam tangan aku). OK apa kaitan semua ini dengan seorang ‘AKU’.. ececeh, saja saja sebenarnya. Ada kaitan cuma kurang. haha..urm.. Sedikit terpesong di sini..

Lupakan… (--,”)=3

 

Berbalik kepada topik asal, apa sebenarnya yang aku mao tulis?? oyea! Sebenarnya aku mao tulis pasal seorang Aku dan Ramadhan tahun ni.. Kalo mao di jadikan cerita bukan kes besar pon sebenarnya.. Cuma saat dan tika ini, aku tersangat tidak boleh berpikir.. Malas mao belaja sebenarnya, walaupun assignment sebelum cuti raya belambak boleh tahan banyaknya.. Nampak gayanya, ini sudah masuk Ramadhan ke-3 untuk seorang aku menyambut Syawal yang mulia dengan berbekalkan assignment dek kerana lecturer yang sememangnya sengaja tidak mahu berkompromi.. *sigh*..ops tidak bek untuk mengeluh..ya x??? [Menyimpang lagi tanpa sedikit kesedaran.. pedulikkan]..

***

 

Ramadhan tahun ini, apa yang seronoknya.. Well, biasalah bila tiba hari raya Ramadhan, segala macam benda bek yang kita buat, lebih-lebih lagi bagi seorang aku sebab kompom dapat balasan berlipat-lipat kali ganda.. Dan bila aku cakap ‘kompom’, maknanya sudah pasti.. Oleh itu, bagi yang berhati mulia seperti seorang aku sudah semestinya akan melakukan amal ibadat dengan bersungguh-sungguh dan tekun.. Yang perangai tak berapa mao harap pon, tidak kurang hebatnya.. Mana tidak, Ramadhan datang setahun sekali, umo kita pon bukannya bule ‘gerenti’ yang kita ni bule o tidak mao sambut Ramadhan yang seterusnya.. Dalam erti kata len, PELUANG kEEMASAN la kiranya.. Dipendekkan kisah, semua insan sedang berusaha untuk mempertingkatkan level pahala masing-masing..

 

Tapi dalam pada itu, masih juga ramai insan-insan yang masih tidak mengambil ikhtibar dalam bulan yang mulia ni.. Dalam pemerhatian aku sendiri, masih ada segelintir insan yang tidak segan silu untuk tidak berpuasa, malah bule pulak mao show-off yang dia tidak puasa.. ish ish, tak patut mak cik (ala-ala iklan budi bahasa).. Kalo setakat budak kecik bawah umo, kakak-kakak o macik-macik yang ke‘uzur’an, bulelah terima seket-seket (tu pon seketlah).. Ini orang cakap ‘umo ko sudah brapa mimang, kalo kena kasi kawen anak ko pon suda bule blaja mao posa’, kalo sudah tidak puasa, ibadat yang lain jangan cakap la.. huhu..

=‘_’=

 

Apapun bagi seorang Aku, biarlah sikap mereka yang penting bukan aku yang melakukan ke‘mungkar’an itu.. aisehmen, ayat skema mao mampos.. hakhak.. Yang sebenarnya, aku mao crita apa yang seorang aku dapat dalam bulan Ramadhan ini… Simple tapi selalu ja aku merapu ke arah benda-benda lain. So let it be..

 

Okai, apa yang seorang aku dapat di kala tibanya bulan Ramadhan. Oraitt~ memandangkan persekitaran seorang aku adalah berkisar dengan U-life, adalah lebih afdal kalo seoarng aku crita benda-benda yang berkisar dengan kehidupan aku di sini. owh yeah~! Mula-mula, aku mao crita pasal kengkawan di sekitaran aku. Masuk-masuk ja bulan Ramadhan ne, memang banyak plan yang kami ong mao buat. Darila plan mao sahur sesama, ke bazaar, sungkai, tarawihk, etc etc, pendek kata semuala macam mao buat sesama. Pakat la ne. Bukan macam di bulan-bulan len, adakala yang tertentu saja baru pakat mao buat sesama. Begitula penangan bulan Ramadhan ni. ngeee~

 

Pastu, aku mao masuk pulak bab kosmet-kosmet seorang aku. Harus dipahamkan di sini, sebagai seorang yang bergelar pelajar Civil Engineering di UMS, memang banyaklah dugaan dari segi kimia (mental emosi) dan fizik (fizikal).

Sebab pertama, lecturer yang terlibat adalah berasal dari luar Malaysia (India, Bangladesh, Iran, etc), maka kadang-kadang trasa jugaklah macam belaja di ‘obese’. ewah dengan ini berlakulah masalah komunikasi..

Sebab ke-2, assignment + mid-term test + tutorial = masa singkat dan datang secara sekaligus. kurangnya masa untuk meng‘enjoy’kan diri mengakibatkan ke‘tensen’an yang melampau dalam kalangan pelajar.

Oleh itu, bagi seorang aku sangat wajarlah untuk memperlengkapkan diri dari segi kimia dan fizik secara tegar pada Ramadhan ini. Di tambah lagi tengah-tengah berpuasa, memang emosi sedikit tidak terkawal disebabkan lapar dan sebagainya. (Ok Itu situasinya).

 

Di mana tadi?? [urm…baca balik]. Oraitt~, pasal kosmet seorang aku. Di sini, ingin aku meluahkan betapa bersyukurnya seorang aku mendapat kosmet seumpama mereka di kala menjelang bulan Ramadhan ini. Mao di jadikan kisah cinta, ops! bukan kisah cinta, tapi kisah tauladan.. haha. Kisahnya bermula di sini. aiseh, cam buat karangan pulak. Aku simpulkan sajalah, kosmet-kosmet seorang aku terdiri daripada golongan muslim dan non-muslim, std lah ni takda hal pon, saja ja mao bagitau.haha.. Golongan non-muslim dalam kos aku sangat menghormati golongan muslim, lebih-lebih lagi dalam bulan puasa ini. Apa bukti???

1. situasi: dalam kelas

-mereka akan rasa bersalah untuk makan o minum di depan kami yang puasa. sebule-bule mereka akan menghadap tingkap o dinding supaya kami kunuk-kunuk tidak tengok pa yang durg buat. Adakah?? hakhak

2. situasi: dalam lab

-mereka ni, kalo bule semua kerja yang durg bule buat, durg buat. Even bule minta tolong, p dek kerna durg takmao susahkan ong yang puasa maka durg yang buat. [grup lab seorang aku la, grup len aku kurang pasti seket]. Bagus kan??

3. situasi: time grup discussion

-ini lagi best. Mereka ni, untuk tidak menyusahkan sesapa mereka akan datang awal untuk buat discussion. Kalo tidak pon, segala macam discussion akan di lakukan di ruang mesej o chat-pop-out fesbuk saja. punya senang kan, n segala macam kerja bertulis hanya akan di send menggunakan email ler. Kira canggih la. ngahaha..

4. situasi: mao amek mid-term test

-Lecturer ni, maybe sebab malas tengok student yang memang sangat ramai time kuliah, maka untuk sungguh memudahkan kerja beliau n’ student, beliau buat test guna tenet ja. Buka satu laman web yang memang kena kasi sedia untuk UMS den masuk part subjek beliau den jawab kuiz dalam 1 jam. sematkan?? [urm bule buat entri lain agaknya ne..hoho]

&%$#*&@!

 

Bha bha, sukuplah aku kasi bukti camna golongan non-muslim ni menyenangkan dalam beberapa perkara dalam persekitaran seorang aku. Kalo sudah yang non-muslim begitu, yang muslim jangan cakap la kan.. Dari mana durg blaja buat benda-benda baik cenggini, besar kemungkinan adalah dari golongan muslim yang macam seorang aku jugaklah, urm maybe adalah dalam 74.82% betul statement aku kut. kah kah kah..ops terketawa bangga plak. *istigfar*. Baidewei, inilah yang dikatakan semangat 1Malaysia mengkali. hehehe.

 

Dengan ini, terciptalah cerita Ramadhan dan seOrang AKU. hak hak hak..

 

P/S: Aku rasa penggunaan kosa kata bahasa melayu aku semakin hari semakin tidak menentu, ini mesti sebab masalah tiadanya pembelajaran Bahasa Melayu di universiti-universiti..urm, buleka mao salahkan sistem.. n satu lai, rupanya jam tangan aku da mampos..ciet~

0 comments:

Sepatah Seputus Kata YanG mCm eSai

Long long Time aGo, wHen I waS a LittLe kiD i'm uSed to ThiNk Dat, Urm maYbe I Could saId I'm StilL tHinK dAt LiFe iS juZ LikE a SimPle ShoRt sTory fRom A boOk TaLe wHicH aLwayS End uP tO hAve a HapPy EndinG...
But TheN, TimE PasSeD & I GroWn uP. AfTer alL tHingS haPpeneD iN mY LiFe, fiNalLy I rEaliZe DaT LiFe iS nOt Juz a SimPLy fAiRy TaLE. sLowLy d OtHer Me tRy tO aCcepT dAt to LivE is tO be ReaListiC.

BuT StiLL, I can'T reFuse My FanTasy aNd d OnLy reAsOn of d ExistaNce of diS bLog is tO KeEp alL mY uNreALisTiC TaLes...

- If OuR DreAms couLd'nt be ReaL, Let iT stAy aS a DreAm in OuR Own WonderWorLd... - SuEr_kawaii

ThaNks For Ur tiMe tO ViSiT n' ReaD...^^

silalah sila