CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

kengkawan ~(*w')~

MimPi iNdaH c PontiLanak

MimPi iNdaH c PontiLanak
Patterned Text Generator at TextSpace.net

Tuesday, August 31

Erti sebuah MERDEKA!!

*4.. 3.. 2.. 1.. MERDEKA!! MERDEKA!! MERDEKA!!*

*neeeeeeeeeeeeeeee….poph!!*

*neeeeeeeiiiittttttttt…bushhh!!*

“cantiknya la bha mercun-mercun tu.. oiye oiye…tengok c pulan tu bha.. berabis juak dia menjerit.. kunuk kunun datang mao sambut merdeka.. nda tau apa la dia paham pasal merdeka.. suka suka nya mao menyambut, baru tu teda jua dia tau pasal sejarah..”

“bha.. jadi kunuk ko paham lah ne pasal sejarah, merdeka soma-soma ne.. cuba kunun ko kastau apa la yang ko paham pasal merdeka.. begini la boi, nda payalah ko mo kutuk-kutuk orang.. ko sindiri pon tidak paham apa maksud merdeka.. tidak perlulah kita men kutuk-kutuk ne.. sama jua ko dengan dia tu”

“bha jum lah kita balik, mao abis jua suda ne sambutan merdeka”, (ciet.. tekena pulak aku balik)

***-***

merdeka

Okai~ Apa sebenarnya yang kita paham pasal MERDEKA!? Adakah MERDEKA itu hanya suatu hari dalam setahun yang perlu kita raikan?? Atau apakah MERDEKA ada memberikan kita apa-apa maksud tertentu dalam kehidupan kita pada masa kini?? Apa yang kita dapat dengan berteriak dan melaungkan MERDEKA, seterusnya pulang ke rumah setelah semua sambutan telah berakhir. Adakah segalanya turut berakhir di situ saja dan menanti untuk detik yang sama di tahun hadapan serta melakukan rutin yang seumpamanya.. Ewah, terserius la pulak..

(-_-”)…

 

UHUK UHUK.. Abaikan, ketepikan apa yang baru aku ketengahkan sebentar tadi. Ruang penulisan aku ni bukanlah ruang untuk perkara-perkara yang serius dan yang sama waktu dengannya. Ini laman santai, buat apa untuk serius-serius. BumBuCak~!! bha ketawa ketawa..urm.. Sukatikamula..

 

Oraitt~ Apa yang aku mao tulis kali ini adalah berkaitan dengan Hari Kemerdekaan dan Semangat dalam setiap Individu masa kini. bhe bida jua inti. Haha, biarkanlah~ OK.. Apa sebenarnya yang aku mao tunjuk dalam situasi ‘episod sekejap’ di awal entri aku tadi adalah berkaitan dengan sambuatan kemerdekaan di Malaysia yakni di kawasan Universiti aku.. [Aku cuba untuk kecikkan skop kawasan sekitaran keh]..

 

Dari pemerhatian aku sendiri, ramai dalam kalangan kita ni masih tidak mengerti apa sebenarnya kemerdekaan. Aku admit k, kadang-kadang aku sendiri pun masih kabur-kabur dengan erti kemerdekaan. Oleh sebab itu, kita mesti memperbanyakkan pembacaan. Tapi bagi insan semacam aku, hasil pembacaan semata-mata tidak dapat memberikan aku gambaran sebenar tentang sebuah MERDEKA YANG SEBENAR. Dan inisiatif aku adalah;

1.penggunaan tenet & google, type-search-klik-baca

2. penceritaan dari veteren-veteren yakni Puan oma (nenek aku) dan arwah Tuan atok. Dengan adanya insan-insan yang hidup sejak dari zaman penjajahan seperti mereka inilah yang memberikan aku sedikit sebanyak gambaran berkenaan sebuah MERDEKA ini. aiseh, barulah~

 

Kalo aku tanya satu kali lagi, Apa maksud kemerdekaan pada kamu?? Aku yakin memng terlalu banyaknya variasi jawapan. Kenapa? Sebab soklan aku berbentuk soklan subjektif yang mana sesapa saja bule memberi pendapat masing-masing mengikut kesesuaian citarasa masing-masing. Andai kata, aku memberi soklan sedemikian dan diikuti dengan 4 pilihan jawapan, pasti variasi jawapan yang aku dapat hanya ada 4 jenis. kan kan kan??

 

Dan kerana soklan aku yang berbentuk subjektif ini, pasti ramai jugak yang berdebar-debar dan berusaha untuk memberi jawapan yang seolah-olah sangat releven dengan perkembangan semasa, walaupun pada zahirnya aku tau itu soma dusta semata-mata. Ececeh, mengkali ada jugaklah 2-3 pendapat yang mampu diterima oleh akal sihatku ini. Waima, kita tidak dapat menafikan dan men‘tidak’an segala macam pendapat awam. Maka terima lah mereka seadaanya.(apa kaitan??)

~d[@_@]b~

 

Bha bha, hentikanlah diriku dari merapu benda yang tidak bersangkut-paut. Pengertian MERDEKA. Secara umumnya, kalo menurut wikipedia (akses dari google), Merdeka membawa maksud ‘kemerdekaan dan kebebasan dari cengkaman penjajah’. Kalo menurut kamus dewan pulak, [sekejap ya, kamus dewan aku tak jumpa pulak. manalah aku letak ne, lenkali aku update kalo aku da jumpa kamus aku key~]. oraittt~ enuf enuf..(aise, i takda darah mix okey~). kemerdekaan menurut Islam ditakrifkan apabila seseorang, sesuatu bangsa atau umat mendapat kemerdekaan daripada penjajahan dalam segala bentuk, baik penjajahan lahir atau batin. Terasa macam buat asaimen pasal merdeka la pulak.

 

Okai.. Itu kalo secara kasar dari sumber-sumber yang bule di cari menggunakan kemudahan IT. Oraitt~, kalo menurut aku lah, MERDEKA sebenarnya mempunyai maksud yang mendalam lagi. ewah.. Merdeka bukanlah semata-mata bebas dari genggaman penjajah, malah ia sebenarnya mempunyai maksud yang lebih luas lagi. Kita kecikkan skop kita, ambil contoh diri kita sendiri. Bila kita gunakan istilah MERDEKA, setelah habis satu satu exam, lepas dari sesuatu yang kita tidak brapa mao suka, cuti-cuti dari segala kerunsingan dsb. Jadi apa sebenarnya MERDEKA??

 

Bhe dari tadi aku tanya soklan yang sama, aku pun sudah naik busan dengan soklan tu. Kehlah, bagi insan semacam aku, merdeka ini bukan setakat di mulut saja. Oleh itu, aku tidak berapa gemar untuk melafazkan perkataan merdeka secara membabi buta. ewah. Begini, pada suatu aspek aku rasa dalam melalui kehidupan sebagai pelajar, masih terlalu banyak untuk aku capai dan selagi pencapaian-pencapaian itu belum terlaksana maka aku belum merdeka. Yeah, aku memang lahir dan hidup dalam negara yang telah merdeka, pada zahirnya memang aku merdeka tapi itu belum bermakna jiwa aku turut merasakan merdeka. Ish bebelit la pulak ayat aku ne.. urm aku rasa aku paham jugak lah..hakhak. Dan suatu ketika nanti aku pasti akan lafazkan keMERDEKAan aku bila saatnya tiba.

 

Begitulah perhitungan aku terhadap suatu Merdeka. Dan dalam suatu aspek yang lainnya, adakah kita benar-benar bangsa yang merdeka?? na kau, ini lah dia inti utama kunuk..ngehehehe~ Macam mana kita tau yang kita ni sebenarnya sudah bebas dari jajahan ong barat?? Ada caranya, sangat mudah;

1. Kita bebas kalo kita tidak lagi mengagung-agungkan dan terikut-ikut dengan budaya-budaya barat seperti dalam berpakaian, bercakap, bergaul etc etc.

-dari pemerhatian aku sendiri, ramai remaja masa kini akan merasa not-up-to-date andainya mereka tidak beretika seperti ong barat. Menggunakan pakaian yang ‘mencucuk’ keimanan teruna dara, berkata-kata seolah-olah mat saleh (padahal makian saja pon yang dorg tau dalam bahasa penjajah) dsb.

2. Kita bebas kalo kita mengamalkan cara hidup yang rukun dan tidak menyimpan prasangka buruk terhadap ong lain.

-apalah salahnya kita hidup tanpa perasaan benci dan dengki terhadap ong lain. Ini, terasa seolah-olah hidup ini tidak lengkap andai kita tidak dapat mencerca ong lain. (tidak cukup cerca ong yang dikenali, ong yang tidak kenal lalu depan mata pon mao hina) Ada best kali buat begitu?? Tipulah kalo ada sesapa tidak mao ngaku pernah buat begitu.

3.Kita bebas kalo jiwa kita tenang tanpa masalah.

-yang ini susah mao buat. Dalam dunia yang serba canggih dan moderan [<—ayat indon] ini, segala macam perkara bule jadi masalah. Jadi, kita pikir ja la sendiri.

 

Aku rasa cukuplah 3 ini, kalo ada lagi bulelah tambah ikut kesukaan dan kesenangan anda. Dengan ini, anda fikir-fikirkanlah samada anda ini sudah merdeka ataupun tidak..

***SALAM MERDEKA DAN 1MALAYSIA***

images

 

p/s: mungkin memang aku blom merdeka sepenuhnya. Urm..

0 comments:

Sepatah Seputus Kata YanG mCm eSai

Long long Time aGo, wHen I waS a LittLe kiD i'm uSed to ThiNk Dat, Urm maYbe I Could saId I'm StilL tHinK dAt LiFe iS juZ LikE a SimPle ShoRt sTory fRom A boOk TaLe wHicH aLwayS End uP tO hAve a HapPy EndinG...
But TheN, TimE PasSeD & I GroWn uP. AfTer alL tHingS haPpeneD iN mY LiFe, fiNalLy I rEaliZe DaT LiFe iS nOt Juz a SimPLy fAiRy TaLE. sLowLy d OtHer Me tRy tO aCcepT dAt to LivE is tO be ReaListiC.

BuT StiLL, I can'T reFuse My FanTasy aNd d OnLy reAsOn of d ExistaNce of diS bLog is tO KeEp alL mY uNreALisTiC TaLes...

- If OuR DreAms couLd'nt be ReaL, Let iT stAy aS a DreAm in OuR Own WonderWorLd... - SuEr_kawaii

ThaNks For Ur tiMe tO ViSiT n' ReaD...^^

silalah sila