CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

kengkawan ~(*w')~

MimPi iNdaH c PontiLanak

MimPi iNdaH c PontiLanak
Patterned Text Generator at TextSpace.net

Saturday, August 21

banyaknya yang berlaku…

Jam digital d notebook aku baru menginjak angka 11.19 p.m…argh ini bukan baru…sudah begini lewat rupanya…

 

BUKU…

perancangan awal tadi, ‘ready’ buku mahu menelaah beberapa ‘chapter’… persediaan menghadapi ‘exam mid-term’ yang bakal menyapa aku beberpa hari lagi… entah kemana menghilang semangat aku yang berkobar-kobar beberapa ketika tadi…

 

FACEBOOK’…

laman yang satu inilah yang aku leka layani sejak beberapa jam tadi…tanpa aku sedar sudah 3 jam aku duduk menghadap skrin kecil di hadapan aku ini…sememangnya ‘noti’ yang tidak pernah berhenti ‘pop-out’ di sudut hiasan muka depan ‘facebook’ aku membuat aku begitu sibuk melayani komen-komen kawan-kawan yang sememangnya telah sekian lama aku rindu… rindu pada suara-suara sumbang yang sering menjadi bahan utama untuk aku terus tersenyum dan ketawa… hahahaah~

 

KAWAN…

kadang-kadang aku sendiri sudah tidak pasti apa sebenarnya kawan pada aku.. terlalu banyaknya dugaan dan rintangan yang aku alami dalam mencari erti dan mengenali siapa sebenarnya kawan kepada aku… kata orang dengan terluka baru kita dapat belajar cara untuk merawat… tapi sampai bila kita harus terus terluka dan merawat… membiarkan diri kita dipenuhi parut-parut kesan luka-luka yang lalu…

 

LUKA…

kerana kau, sahabat… aku biarkan luka ini… aku biarkan dia sembuh sendiri.. kerana aku kira waktu bisa mengubati segala kesakitan… ternyata perkiraanku benar… mungkin sedikit lama, namun tidak salah untuk menunggu… sebagai teman, aku rela menanti selagi harapan tetap ada…

 

HARAPAN…

hidup dalam susur jalur dunia yang penuh dengan cerita suka dan duka… seseungguhnya harapan terbina dengan satu makna, satu matlamat… persoalannya adakah kita masih berada di atas jalan dan landasan yang benar…??? harapan bisa punah bias dari noda manusia yang tidak pernah kenal erti syukur… kerana masa tidak dapat memastikan niat akan kekal…

 

MASA…

peruntukkan masa sama bagi setiap insan… 24 jam sehari, 7 hari seminggu, 4 minggu sebulan, 12 bulan setahun… pendeknya setahun ada 364 1/4 hari.. namun, laluan masa bagi setiap insan berbeza mengikut cara individu melalui titian hari-hari mereka… kerana aku sentiasa percaya, setiap individu mempunyai ceritera hidup masing-masing di mana setiap 1 adalah watak utama dalam dunia kisah mereka sendiri…

 

CERITA…

aku tidak pernah menyangka banyak cerita-cerita sensasi yang berlegar-legar di sekitaran aku… tidak pernah terlintas di minda aku, jauh sekali untuk memikirkan bahawa kisah-kisah seumapama cerekaramah TV3 sedang berlangsung di ruang berhampiran aku… paling aku tidak menduga, watak-watak dalam cerita tersrbut adalah insan-insan yang aku kenali walaupun tidaklah serapat mana… namun, bagi aku sekali mengenali mereka, selamanya mereka adalah sahabat walau tidak seakrab mana… dan kerana mereka sahabat, aku turut menyesali segala tindak tanduk dan silap yang mereka telah lakukan…

 

SILAP…

apa yang silap?? mana yang silap?? mereka silap membuat perhitungan… kerana satu kesilapan, diri mereka jadi taruhan… satu sudut di akal aku masih tidak mampu menerima sebab musabab punya silap itu… namun, hati berbisik bahawa silap itu kerana mereka sendiri tidak pernah menghargai keistimewaan sendiri… dalam erti kata mudahnya, mereka seolah-olah tidak mensyukuri apa yang ada di sekeliling mereka… kenapa berlaku?? adakah kerana tidak pandai menjaga diri sendiri ataupun termakan pujuk rayu sang kekasih…

 

KEKASIH…

apa maksud sebenar perkataan ini?? adakah sebagai pelindung maruah? sekadar gurauan sebelum menjalin perhubungan yang sah? atau sesuatu yang sangat penting sehingga setiap insan mesti mempunyai satu ‘kekasih’ setiap seorang??? entahlah.. hal ini termasuk dalam kategori subjektif.. maka hal ini mempunyai maksud mengikut pendapat setiap individu…

 

‘DI LEMA CINTA SUAMI ORANG’…

tajuk ini lawak… betul-betul macam isu-isu hangat dalam majalah… apa yang lebih menggeletek hati, mereka yang terlibat baru saja menginjak usia dewasa… tak sangka betul, rupanya ada juga hal ini berlaku di persekitaran aku… tapi aku tidak boleh mengulas hal ini dengan panjang lebarnya… biarlah mereka dan mereka saja yang tahu… aku cuma begitu tersentak sejurus mendengar perkabaran sebegini, lebih-lebih lagi mereka yang terlibat adalah mereka-mereka yang aku kenal… sungguh dunia ini tersangat kecilnya… hahaha… dunia-dunia…

 

KEMELUT MENGANDUNG ANAK LUAH NIKAH…

dalam banyaknya cerita yang berkisar tentang masalah cinta dan kehidupan, kisah ini paling meruntun jiwa aku… seorang kawan ini, aku tidak pernah menyangka dia akan terbeban dengan dosa akibat salah langkah… hamba Allah SWT yang satu ini, aku benar-benar tidak pernah terduga bahawa dia akan rosak sebelum waktunya… entah apa kisah di sebaliknya, dia terjebak dalam cinta lalu terlanjur bersama seorang lelaki yang dia gelar kekasih… sememangnya aku tidak pernah tahu kisah yang sebenar-benarnya… tapi apabila aib sudah mula menunjukan belang, dia sendiri tidak mampu untuk menutupi segala dosa yang telah terjadi di antara mereka… hari demi hari, tomahan secara halus saja yang dia terima… dia adalah bakal ibu… pasti emosinya kurang menentu… memang dia bersalah, tapi bayi yang bakal melihat dunia itu tidak bersalah… siapalah kita untuk memberi keputusan terhadap hidup orang lain… aku pasti dia sendiri tidak pernah berkira-kira untuk mempunyai kandungan sebelum waktu… kasihan… siapa yang kasihan sebenarnya??? kasihan dia, kasihan kepada bayi yang bakal lahir itu, dan kasihan keluarganya… pasti harapan mereka punah hanya kerana silap anak gadis mereka… Tapi Allah SWT tahu setiap apa yang telah ditetapkan-Nya…

 

~SEMOGA APA YANG TELAH BERLAKU AKAN MENJADI TAULADAN DAN IKHTIBAR UNTUK KITA MENJALANI KEHIDUPAN DI BUMI YANG PENUH KEINDAHAN INI~

0 comments:

Sepatah Seputus Kata YanG mCm eSai

Long long Time aGo, wHen I waS a LittLe kiD i'm uSed to ThiNk Dat, Urm maYbe I Could saId I'm StilL tHinK dAt LiFe iS juZ LikE a SimPle ShoRt sTory fRom A boOk TaLe wHicH aLwayS End uP tO hAve a HapPy EndinG...
But TheN, TimE PasSeD & I GroWn uP. AfTer alL tHingS haPpeneD iN mY LiFe, fiNalLy I rEaliZe DaT LiFe iS nOt Juz a SimPLy fAiRy TaLE. sLowLy d OtHer Me tRy tO aCcepT dAt to LivE is tO be ReaListiC.

BuT StiLL, I can'T reFuse My FanTasy aNd d OnLy reAsOn of d ExistaNce of diS bLog is tO KeEp alL mY uNreALisTiC TaLes...

- If OuR DreAms couLd'nt be ReaL, Let iT stAy aS a DreAm in OuR Own WonderWorLd... - SuEr_kawaii

ThaNks For Ur tiMe tO ViSiT n' ReaD...^^

silalah sila