CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

kengkawan ~(*w')~

MimPi iNdaH c PontiLanak

MimPi iNdaH c PontiLanak
Patterned Text Generator at TextSpace.net

Wednesday, September 8

CUTI RAYA: Episod 2

Episod 2: Persediaan Aidil Fitri

 

Salam Ramadhan dan Selamat Menyambut Syawal.

 

Cuti sudah seminggu, asaimen satu hapak pon beum siap. Adush~, macam mana la ni?? Masa berjalan pantas saja. Malam ni, baru ja kerajinan datang menerpa, baru mao start mukadimah buat asaimen dengan tetiba bekalan elektrik terputus. Dugaan, dugaan, dugaan…

 

Haha, baru ja mao cerita pasal ‘blekot’ karan sudah muncul. Lampu pun mula la menyala-yala dengan terang benderangnya. Mao pi buat asaimen, urm kejap agila. Semangat aku yang berkobar-kobar tadi sedikit kelam sekarang. Mungkin malam sikittttttttttt nanti baru mula buka buku yang aku bawak kunun-kunun mao belaja di rumah. Kesibukan yang semakin bertambah di kala Syawal kian menyapa. Ramadhan kali ini, urm… Segalanya diraikan dengan kesederhanaan bak kata Puan Hajah.

~(-.-”)~

 

Okai. Sekarang masuk episod 2 cuti raya akhir tahun 2010. ‘PERSEDIAAN AIDIL FITRI’. Oraitt~ mana mao start. Okidoki, untuk pengetahuan beberapa pihak, aku dengan bangganya ingin mengumumkan bahawa aku adalah anak kelahiran bugis sejati. Jangan salah paham, aku masih anak Malaysia sebab aku lahir di Bumi Tawau terchenta ini. Aku cuma berbangsa Bugis. Okei, apa kaitan semua ini?? TUNGGU~

d[‘_’]b

 

Sedikit informasi di sini, Bumi Tawau merupakan salah satu petempatan terbesar kaum Bugis di Sabah atau mungkin di Malaysia. Mungkin yer. Pada pendapat seorang aku mungkin kerana kedudukan Bornoe menepatkan 3 buah negara iaitu Malaysia, Brunei, dan Indonesia, maka bangsa-bangsa dari negara-negara lain turut sama menduduki negeri ini (Sabah). [Memang Bugis bukan bangsa asli di Malaysia, ini bukan sebarang auta~]. Oleh itu, segala bangsa yang tidak asing mahupun yang asing, haram mahupun yang halal banyak mendiami kawasan sekitaran kami. Itu sudah lumrah bagi negara-negara jiran yang berhampiran.

 

Oraitt~ seperti mana pada kebiasaannya kaum Bugis ini terkenal dengan pelbagai juadah wajib Aidil Fitri. Antaranya ‘Buras’, ‘Tumbuk’, ‘Tapai’ (bukan yang memabukkan), pelbagai jenis lauk dsb. lni adalah antara makanan wajib (kira macam asasi la time raya) yang sememangnya dan sekurang-kurangnya mesti ada di setiap rumah ong Bugis yang bakal anda-anda lawati.

\(^_^)/

 

Urm, rasanya cukupla beberapa info di atas. Persediaan Aidil Fitri di rumah aku kali ini, cukup besederhana tahun ini sepertimana slogan yang selalu diamalkan oleh Puan Hajah “Biar besederhana dalam segala hal, tidak makna tidak mampu, yang penting ikhlas dan rendah diri”. Even baju raya pun takda, kenapa?? Sebab mesin jahit Puan Hajah rusak. sedey, pentingkah baju raya?? Ntah~. Tapi tidak mengapa, masih ada can moa beli yang ready-made punya. Sedikit mahal, tapi apala salahnya sekali sekala. Ya ka?? urm kasi iya sajala..kah kah kah.

-[T.T]-

 

Okedoki, tahun ini buat sekian sekian kalinya aku membantu agi dalam me‘ready’kan kuih raya. Walaupun sedikit rasa terbeban dan menganggu-gugat keimanan semasa menjalankan ibadat puasa, tapi aku gagahkan jua. Ewah, takda hal punya. Kuih apa yang bakal menghiasi meja ruang tamu rumah aku AidilFitri ini, sangat banyak. Pelbagai rasa dan warna. Mahu tahu?? Sila kunjungi rumah yer. Punyalah, trip-trip suprise kunuk.

 

Untuk juadah berat, setakat ni baru Buras yang siap. Lain-lain still in progress. Hek hek hek. Rasanya Tumbuk will coming soon tomorrow kali. Dan untuk persediaan juadah-juadah berat AidilFitri telah diserahkan sepenuhnya kepada Tuan Haji dan isteri yakni Puan Hajah. Hal ini kerana segala kerja-kerja dalam menyiapkan juadah ini memerlukan kepakaran yang tinggi dan insan-insan berpengalaman bagi memastikan rupa, warna, kualiti, kuantiti dan yang paling penting rasanya dapat dikekalkan mengikut resepi tradisi. Jadi sebagai Aku, rasanya tidak perlu terlibat dengan menyeluruh di bahagian ini. Jadi tukang rasa pon kira cukup membanggakan. har har har~

-inilah rupa BURAS-

Kawaii tennyo_1207

 

Hiasan rumah. Urm, ala kadar sahaja ni.

  • Cat-cat baru = xda. Sebab rumah aku masih kelihatan baru, Nippon paint kan!! muahahaha~.
  • Urm, langsir baru = xda. Rumah aku terlalu banyak langsir yang jarang digunakan. Maka re-use.
  • Apalagi?? Perabot baru = xda. Mahal wei, agipon rumah aku punya perabot masih elok-elok sahaja, urm rasanya perabot yang sedia ada pon sudah memenuhi ruang, kalo beli agi mao letak mana owh. Mao sedekah~ Sapa mao perabot ‘sekenhen’.
  • Lain~?? xda rasanya. Kami hanya bertungkus-lumus mao membersihkan rumah. Memang sedikit lelah, tapi ok la jugak.

/“(*,*)”\

 

Nampaknya beginilah kami akan menyambut Syawal kali ini. Walau sesedih mana kerana Ramadhan hanya menjenguk kita sebulan cuma, kehadiran Syawal yang juga hanya 30 hari harus diraikan seadanya. Syawal mengeratkan hubungan sesama umat, yang jauh datang mendekat, yang dekat sila menghampir, yang hampir mari berapat rai Syawal walau untuk seketika. Apa yang penting jalinan sesama kita. Cewah ayat punyala macam dalam puisi-puisi pulak.

 

Okaila. Sudah tiba masa untuk buat susu babiesss~

 

p/s: Yang rasa-rasa mao datang uma tu..sila sila sila.. sila kol o sms dulu ya..manatau aku pon pi beraya di rumah sapa-sapa kumpul dui raya. owh ya~ Duit raya di rumah aku kena provide untuk yang under age sahaja. Yang rasa-rasa umo sudah melebihi budak skola darjah 3 sila jangan berharap sangat.

0 comments:

Sepatah Seputus Kata YanG mCm eSai

Long long Time aGo, wHen I waS a LittLe kiD i'm uSed to ThiNk Dat, Urm maYbe I Could saId I'm StilL tHinK dAt LiFe iS juZ LikE a SimPle ShoRt sTory fRom A boOk TaLe wHicH aLwayS End uP tO hAve a HapPy EndinG...
But TheN, TimE PasSeD & I GroWn uP. AfTer alL tHingS haPpeneD iN mY LiFe, fiNalLy I rEaliZe DaT LiFe iS nOt Juz a SimPLy fAiRy TaLE. sLowLy d OtHer Me tRy tO aCcepT dAt to LivE is tO be ReaListiC.

BuT StiLL, I can'T reFuse My FanTasy aNd d OnLy reAsOn of d ExistaNce of diS bLog is tO KeEp alL mY uNreALisTiC TaLes...

- If OuR DreAms couLd'nt be ReaL, Let iT stAy aS a DreAm in OuR Own WonderWorLd... - SuEr_kawaii

ThaNks For Ur tiMe tO ViSiT n' ReaD...^^

silalah sila