CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

kengkawan ~(*w')~

MimPi iNdaH c PontiLanak

MimPi iNdaH c PontiLanak
Patterned Text Generator at TextSpace.net

Tuesday, October 26

Seorang Aku dan Extreme Sport…

Hari aku bermula seawal pukul 1 pagi. Haha, terover tido lepas antar asaimen tadi.aisemen!!

Entri kali ini bukanlah wasiat terakhir seorang aku..

hehe.. Kenapa aku berkata sedemikian rupa??

Kisahnya bermula di sini..

Pada suatu petang yang damai, seorang teman telah memberikan kami 2 keping flyers bagi tujuan mengurangkan sampah di dalam kereta beliau. Sedikit sarkastik jugakla kalo di lihat pada sudut negatif. Tapi memandangkan kami adalah insan-insan positif dalam bertingkahlaku, maka kami terima flyers tersebut dengan jiwa yang ala-ala damai. Kami tatap gambar yang ada. Kami baca setiap butir perkata yang tertera.

IMG_0001IMG_0002

 

 

 

 

 

 

Dalam minda seorang aku kala itu,

“Ah kalo aku ni, memang nda pigi la ni. Huhu… Menakutkan!!”

Selepas itu, flyers tersebut kami biarkan sepi lalu rumet aku sisipkan di suatu sudut di dalam beg beliau.

***

 

Beberapa hari kemudian…

Rumet aku memulakan mukadima mengenai sukan extreme yakni ‘PADAS RIVER RAFTING’. Dengan erti kata lain, beliau suda memulakan langkah pertama untuk menyertai sukan tersebut. Dan dalam pengertian di antara kami berdua, beliau sememangnya cuba untuk menyakinkan seorang aku untuk turut sama menyertai rombongan untuk menghadapi sukan extreme itu. Dan beliau berjaya dengan niat beliau untuk kami sama-sama meng-‘enjoy’-kan diri, walau hati seorang aku pada waktu itu hanya 60-40 mao ikut. Tapi aku gagahi jugak. Sebab… Dengan usaha para-para sakura AJK, kami hanya membayar RM17 dari RM150 student only (harga tertera pada flyer). Memang berbaloi. Peluang datang cuma sekali. Maka seorang aku sambut peluang yang ada dengan segera. Bila lagi kan??

***

 

Tiba malam taklimat sebelum berangkat ke Sg. Padas pada esok harinya..

Malam tersebut, satu ayat yang memang menambah peratusan untuk seorang aku mengundur diri berbunyi seperti berikut.

“Kamu semua ni sebenarnya nak pegi menempah maut,..”-Encik Fauzi-

Tapi… Agak-agak la wei, aku bukanlah jenis yang mudah mengalah. Walaupun memang aku takut mati [pahala pun banyak mana ja, dosa belambak-lambak]. Apa-apa hal yang pasti sememangnya aku belum teringin mao buat wasiat untuk kali terakhir. Lantasan itu, keputusan aku bulat bukan segitiga atau empat segi. Aku nekad mao pigi, dari malu.

***

 

Pada hari kejadian…

Dalam keadaan yang tidak berapa mao sihat (aku kena selesema + batuk + demam beberapa hari sebelum aktiviti ini berlangsung), namun aku kuatkan semangat untuk menyertai sukan tersebut. Beberapa perkara berlaku menyebabkan kami terpaksa mengubah sedikit benda yang telah di rancang. Namun, akhirnya kami selamat sampai di Tenom [hahaha, dengan ini lengkaplah sudah aku sebagai anak jati Sabah. Sebutlah mana tempat sekalipun,asal namanya dalam Sabah, telah ada kesan tapak kakiku di sana. Ewah~]

 Kawaii tennyo_1531

Setibanya kami di perentian Tenom, kami semua menaiki keretapi menuju ke perentian seterusnya yakni Panyi. Di Panyi inilah debaran mula menguasai diri. Sesunguhnya aku tidak berapa berminat dengan sukan-sukan yang melibatkan tempat berair. Sebab aku tidak pandai berenang. Kesiannya aku. Takda bakat betul. Eish~

 

Pabila taklimat disampaikan, aku rasa akula insan yang paling berusaha untuk memahami setiap bait kata guide tersebut. Al-maklumlah, semua itu untuk keselamatan diri sendiri. Sesekali aku lirih muka-muka semua yang ada disana saat itu. Ada muka yang memang konpiden abisla, tapi tidak kurang jugakla muka pucat macam aku. Hahaha..

***

 

Tiba saat kami turun ke sungai PADAS…

Mula-mula memang neves abis. Gila jugaklah. Grup aku paling last turun sungai time tu. Kaki aku jangan cakap macam mao langkah masuk bot pun macam tidak larat. Vibrate cial~

 

Tapi sudah alang-alang takkan mao tarik diri. Punya malu tu. Time kaki aku masuk dalam bot, memang suda siap-siap mindset aku. Aku percaya guide grup aku, aku percaya member-member aku, aku percaya equipment aku, and yang paling cilaker sekali AKU PERCAYA DIRI AKU. Ewah, untuk sekian kalinya, aku buat pengakuan aku susah bab-bab pecaya ni, kadang-kadang diri aku pun aku tak bole percaya. Maka, dengan usaha ini aku belajar untuk ‘mempercayai’ sekeliling aku. Alhamdullilah~

 

Dengan kecekalan, ahkirnya seorang aku tempuhi sukan lasak tersebut. aise. Disini titik gentingnya.. Sepanjang laluan dari point A mao p point B tu, memang best abis. Yang kin takutnya time kami terbalik o dlm bahasa ‘raft’nya “capsize”. Masa tu la, aku ingat memang ajal aku di ambang-ambangan jugak. Ada jugak la rasa-rasa mao mati seyh.

 

Ya la, arus deras, air, tak pande berenang. Apala kunuk? Tapi umo aku, nyawa aku masih panjang. Tuhan masih kasi aku peluang betobat.. Alhamdulillah~

 

Maka aku simpulkan crita, buat sukan lasak ni, not so bad macam aku pikir dulu. Rupanya aku ni bukanla penakut btol. Apa yang penting, nilai ‘kepercayaan’ yang aku dapat dalam pada mengikuti perkara sedemikian!!

Kawaii tennyo_1532

~AMIN~

0 comments:

Sepatah Seputus Kata YanG mCm eSai

Long long Time aGo, wHen I waS a LittLe kiD i'm uSed to ThiNk Dat, Urm maYbe I Could saId I'm StilL tHinK dAt LiFe iS juZ LikE a SimPle ShoRt sTory fRom A boOk TaLe wHicH aLwayS End uP tO hAve a HapPy EndinG...
But TheN, TimE PasSeD & I GroWn uP. AfTer alL tHingS haPpeneD iN mY LiFe, fiNalLy I rEaliZe DaT LiFe iS nOt Juz a SimPLy fAiRy TaLE. sLowLy d OtHer Me tRy tO aCcepT dAt to LivE is tO be ReaListiC.

BuT StiLL, I can'T reFuse My FanTasy aNd d OnLy reAsOn of d ExistaNce of diS bLog is tO KeEp alL mY uNreALisTiC TaLes...

- If OuR DreAms couLd'nt be ReaL, Let iT stAy aS a DreAm in OuR Own WonderWorLd... - SuEr_kawaii

ThaNks For Ur tiMe tO ViSiT n' ReaD...^^

silalah sila